De aller fleste dagligvarebutikker i sentrum er foliert. Tenk så fint det kunne vært om du hadde sett varene og kundene i stedet for folie. Bildet kunne vært av hvilken som helst matvarekjede. Foto: Eileen Brandsegg

Vindusfolien ødelegger byrommet

 

 

Mange butikkeiere har fått for seg at det er en god idé å dekke til vinduene med folie. Vi som går forbi butikken deres har ingen følelse av hva som foregår innenfor, vi kunne like gjerne gått langs en grå betongvegg. Det blir det ikke mye trivsel av.

 

Det er 21. september 2016. Jeg holder foredrag i Kuløren, kulturhuset på Kyrksæterøra. Utgangspunktet for foredraget er en byromsanalyse jeg har gjort i samarbeid med formannskapet i kommunen. En av svakhetene som har kommet fram, er folien som dekker til vinduene i mange av butikkene på gateplan på Kyrksæterøra. Jeg viser fram et eksempel fra REMA-butikken.

 

 

Eksempler på folierte butikkvinduer

  • En foliert butikk i London. Her brukes folien kun mens man pusser opp og innreder. Når butikken åpner fjernes folien. Foto: Eileen Brandsegg

I salen sitter en mann og føler seg truffet, kjøpmannen i REMA-butikken. Han bestemmer seg der og da. Folien skal vekk!

 

 

Åpne vindusflater skaper liv

 

Å fjerne vindusfolien er et smart trekk, både for butikken og for bylivet. I et bysentrum bør det være et samspill mellom det som skjer inne og ute. Når vinduene er dekka med folie, mister vi dybden i byrommet, og det blir flatt og dødt.

 

Med åpne vindusflater kan butikkene benytte anledninga til å friste med lekre varer, de som går forbi føler at de er en del av et fellesskap på et levende sted, og de som jobber i butikken blir tryggere fordi folk kan se inn.

 

For å få til et godt byliv trengs det folk, og hvis folk trives, vil de tilbringe mer tid i byen. Å gå langs en vei med femti meter død fasade er mindre trivelig enn en vei der man har massevis av opplevelser i øyehøyde. Sammen med blant annet god arkitektur, blomster, belysning og benker, bidrar åpne butikkvinduer til det.

 

 

Still krav til butikkeierne

 

REMA-kjøpmannen på Kyrksæterøra tok utfordringa på strak arm. Vindusfolien er borte, og hvis du går forbi butikken i dag, ser du rett inn i grønnsaksavdelinga, med friske farger, lys, og ikke minst andre mennesker som – akkurat som deg – driver på med livet sitt.

 

Vinduet er husets sjel. Vi må kunne forvente at de som driver butikk i på gateplan gir noe tilbake til byen ved å åpne opp slik at forbipasserende kan se inn. Kjøpesenter i sentrum bør også konstrueres slik at første etasje framstår som ei vanlig handlegate, med mange små butikker og flere innganger.

 

 

Eksempler på utstillingsvinduer uten folie

 

  • En kombinasjon av delikatessebutikk og -bar. Foto: Eileen Brandsegg

 

Det er vanskelig å forstå hvorfor butikkeiere leier de dyreste lokalene på gateplan, med store vinduer, hvis de ikke har tenkt å bruke dem. Likevel ser vi at vinduene i store deler av norske bysentrum er stengt igjen med folie.

 

Er det sånn vi vil ha det?

2 thoughts on “Vindusfolien ødelegger byrommet

  • Superbra at du setter fokus på dette temaet Eileen!!! 😀👍💪👏
    Alle butikker og fasader mister snart all sin sjarm, personlighet og fristelse.
    Ikke minst taper de nok mye inntekt pga ingen/ liten markedsføring for seg selv når de tarver ned sine egne butikker på den måten. Shame on them!
    La oss gå for åpne og fristende butikker som liver opp synet og gatebildet! 😎

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *